Alles groot in Big Apple - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sander Schipper - WaarBenJij.nu Alles groot in Big Apple - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sander Schipper - WaarBenJij.nu

Alles groot in Big Apple

Door: Sander Schipper

Blijf op de hoogte en volg Sander

06 September 2016 | Verenigde Staten, New York

Na veel gepruts dan eindelijk mijn eerste reisverslag vanuit New York City! Na anderhalve dag (voor jullie in Nederland ruim twee) heb ik eindelijk een plek gevonden met een stabiele internetverbinding (nota bene maar honderd meter van mijn hostel) en ook het toetsenbord aangekregen dat ik van mijn broertje heb geleend (nu de bluetooth aanstaat...)

Afijn, de reis naar Amerika. Het stuk naar IJsland ging zonder problemen. Naast me zat een Israelische dame met een Frans paspoort die zeer verbaasd was dat in Nederland geen massale rellen op straat bezig zijn door het rookverbod. Ze was nog verbaasder toen ik enigszins beduusd door het onverwachte onderwerp antwoordde dat de rokers gewoon ergens anders gaan staan roken.
In het zeer lege IJsland (of in ieder geval Reykjavik) een broodje zalm gekocht. Ik viel achterover van de prijs, ruim 13 euro! Toen ik het doosje opende viel ik weer achterover, er zit zo ongeveer een hele zalm op het broodje! Met het gevoel dat ik alvast aan het oefenen was voor de Amerikaanse porties begon ik de stukken zalm handmatig maar van het broodje te halen, het was zo echt niet te eten. Overbodig te zeggen dat ik de volgende 16 uur geen honger had.

De vlucht naar New York begon met een vervelende vertraging van niet minder dan 80 minuten. Naast me zat dit keer een vriendelijke Arubaanse, Venezolaanse Nederlander die alleen maar Engels sprak en in New York woont. Hij sprak overvloedig over New York, wat voor mij goed uitkwam daar ik alvast wat handige informatie kreeg voor de volgende dag. Omdat ik wist dat JFK druk en langdurig is en de afstand naar mijn hostel groot heb ik het ruim in geschat en dacht ik om 10 uur 's avonds te arriveren. Dat bleek door een 'vriendelijke' vervoerder en zijn even vriendelijke opvolger niet te lukken, ik was er om half een. Ter vergelijking, jullie in Nederland waren om 6.30 bezig met opstaan en ik was zelf inmiddels ruim 19 uur onderweg.
Overigens maakte de lange tour door het schitterend verlichte New York wel een hoop goed voor mijn gemoedstoestand.

De volgende dag wilde ik goed gebruiken en dat is gelukt. Nog voor het middaguur heb ik bijna letterlijk half Manhattan doorlopen. Ik stond om half negen bij de High Line, een mooi park dat is gebouwd op een vervallen rails. Het leuke is dat dit hoog boven de grond is en je loopt dus tussen de wolkenkrabbers door. Vanaf daar langs de Hudson River in het westen naar het zuiden gelopen. Onderweg de Duitser Danial tegengekomen die mij uiteindelijk een paar uur heeft vergezeld. Samen zi jn we naar het behoorlijk indrukwekkende 9/11 gebied gelopen. De fonteinen zijn een prachtig eerbetoon en tonen ook een akelig gapend gat. Denkend aan de vreselijke gebeurtenissen is dit dus een zeer geslaagd monument. Het nieuwe World Trade Center siert de skyline en torent overal bovenuit.
Hierna zijn we naar het Battery Park in het zuiden gelopen en daarna via de oostkant naar boven naar het Financial District, met Wall Street, de stier en de Trump Building (niet te verwarren met de beroemde Trump Tower).

Afscheid genomen van Danial en de metro genomen naar Brooklyn. Vanaf daar over de Brooklyn Bridge teruggelopen naar Manhattan en uitgekomen in Chinatown, waar ik dan ook maar meteen doorheen ben gelopen. Vervolgens heel erg uitgeput en na een korte stop bij de McDonalds (milkshake en even internetten) terug naar Hostel om mijn waterfles opnieuw te vullen en opnieuw even bij te komen. Vandaar naar de Starbucks gelopen en een kleine koffie besteld (a ongeveer een liter).
Straks waarschijnlijk nog even door Central Park lopen en dan ergens eten alvorens ik op tijd naar bed ga. Daar ben ik dan zeker wel aan toe! Jullie zijn waarschijnlijk allemaal nu zo rond kwart over twaalf in slaap, dus slaap lekker en tot mijn volgende verslag!

  • 07 September 2016 - 13:10

    Marja Cornet:

    Jeetje Sander, wat een avontuur. En wat leuk om van je te lezen. Je verwoordt het allemaal prachtig. Zodat ik ook zin krijg in USA, new york. Nu nog even mijn husband overhalen...
    Groet
    Marja

  • 07 September 2016 - 18:57

    Carin En Henk:

    De kop is er af, de zalm is op, neem je rust, veel plezier en tot je volgende verslag!

  • 07 September 2016 - 20:21

    Tante Paula:

    Zo Sander, dat weet ik nou ook jy lust ook vis heb je niet van je moeder,
    je sta leuk op de foto.heel veel plezier en geniet ervan ,
    groet tante Paula

  • 07 September 2016 - 20:21

    Hugo:

    He Sander,

    mooi verslag man. Kan niet wachten tot je meer schrijft. Keep it up!

  • 07 September 2016 - 21:27

    Rick Koper:

    Sander! Leuk je eerste verslag te lezen en goed ook om te zien dat je veilig aangekomen bent. 1 liter koffie, McDonald's.. Maar ook het WTC monument.. Je beleeft Amerika optimaal zo te lezen! Kijk uit naar je volgende verslag. Veel plezier nog!

  • 08 September 2016 - 17:47

    Rob:

    Heee die koffie hoeveelheden lijkt me wel wat. Doe maar een grote. Wij komen achter je aan maar ik vrees dat we niet verder dan Ierland komen. Veel plezier

  • 09 September 2016 - 13:12

    Eveline:

    Hi Sander!
    Leuk om te lezen, ik volg met interesse! Volgende keer ook een stop in IJsland doen hoor! kan ik je aanbevelen ;-).
    Succes met je reis, inmiddels ben je al weer een paar dagen verder.


  • 09 September 2016 - 14:36

    Sander:

    @ Marja haha, het eerste bericht van mijn inmiddels vervroegd gepensioneerde teamleider, dat had ik niet verwacht! Dank voor de leuke woorden, veel succes met overhalen ;)

    @ Pap en mam, dat lukt alllebei, geen probleem!

    @ Tante Paula, dat is alleen zalm en kibbeling hoor, van de rest van de vissoorten moet ik ook niets hebben. Dank, ik was ook blij met de foto. Plezier gaat makkelijk lukken!

    @ Hey Hugo, bedankt! Ja, er gaan er zeker nog meer komen ;)

    @ Rick Haha ja...ik heb gisteren wel fruit gegeten <.< Maar ik geniet ernorm haha :p

    @ Rob Hey bedankt Rob! En ik vond de kleine koffie persoonlijk veel te groot haha. Maar toch redelijk makkelijk weggekregen. Gaat lukken, bedankt!

    @ Eveline Bedankt, leuk om te horen :) Ja, ik heb inmiddels alweer zoveel meer gedaan zoals langs Lady Liberty op de boot en het Empire State Building bijvoorbeeld.




  • 10 September 2016 - 20:00

    Tante Paula:

    Wat een heerlyk ysje zie ik daar,weer een leuk stukje
    gescheven.groet uit heiloo

  • 10 September 2016 - 22:38

    Sander:

    Haha tante Paula, dat is bij mijn tweede reisverslag en u heeft op het eerste verslag gereageerd. Wel goed om te horen dat u het een leuk verslag vond. En ja, het was erg lekker!
    Groetjes, Sander

  • 20 September 2016 - 11:28

    Aafke:

    Ha die Sander,
    Zoals gezegd, ik volg je, alhoewel ik een beetje laat instap!
    Geen idee meer tot wanneer je weg bent maar desnoods lees je dit als je weer thuis bent.
    Zo te lezen heb je de eerste 24 uur al meer meegemaakt dan wanneer je op een zonovergoten strand aan de Griekse of Spaanse kust ligt, dus dat is mooi. Want ja, als je zo'n reis maakt als jij wil je avontuur en actie! Doe je goed!
    Ik ga nu verder lezen over je volgende etappe. Tot zo ;-)

  • 20 September 2016 - 11:29

    Aafke:

    test, zie dat er in mijn vorige bericht gaan profielfoto wordt geplaatst, even kijken wat dit mailadres doet.

  • 20 September 2016 - 15:37

    Sander:

    Maak je geen zorgen Aafke, ik kijk zeer regelmatig of mensen mijn reisverslagen lezen :)
    Ik vraag me alleen weleens af of mensen ook zien dat ik een reactie schrijf, het is namelijk niet zo dat ik een ''beantwoorden'' knop heb dus ik schrijf gewoon onder de andere reacties een reactie.

    Overigens heb ik nog nooit een profielfoto gezien dus ik weet niet of het gaat lukken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Sander

Sander Schipper

Actief sinds 31 Mei 2011
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 15735

Voorgaande reizen:

14 Juli 2017 - 13 Augustus 2017

Bangkok en Australie

05 September 2016 - 03 Oktober 2016

Amerika

07 Oktober 2012 - 29 November 2012

Australië

Landen bezocht: