Sydney, Blue Mountains, Pelican Parade - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Sander Schipper - WaarBenJij.nu Sydney, Blue Mountains, Pelican Parade - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Sander Schipper - WaarBenJij.nu

Sydney, Blue Mountains, Pelican Parade

Door: Niels Schipper en Sander Schipper

Blijf op de hoogte en volg Sander

23 Juli 2017 | Australië, Coffs Harbour

Hallo iedereen, hier is Niels weer. Ik zal een stuk over Sydney gaan vertellen, waarna Sander verder gaat over de dagen daarna.

De tweede dag in Sydney maakten we voornamelijk gebruik van de ferry’s. Hiervoor hebben we een soort OV chipkaart gekocht. Hier hebben we 20 dollar op gezet. Het werkt hetzelfde. Je checkt in als je instapt, je checkt uit als je uitstapt. Deze kon je gebruiken voor trein, bus en ferry. Het maximum wat je op een dag kan gebruiken is slechts 15 dollar. Wanneer je hierboven komt; is de rest van de rit gratis. Ideaal! Als dit in Nederland was; kan je voor zo’n 20 euro (omgerekend 15 dollar) naar Limburg en weer terug. Wat een mooi systeem. Dan laten wij ons kontje aan het eind van de dag wel met de bus naar het hotel brengen, na voortdurend gelopen te hebben.
Wij gingen deze dag dus voornamelijk met ferry’s. Als eerste gingen we naar Manly beach. Dit is een erg mooi strand, bij de uitmonding van de Parramatta-rivier naar de oceaan. Hier hebben we een tijd rondgelopen, waarbij we opnieuw regenboog Lorikeets en Cockatoos (zwerm van zo’n 30!) tegenkwamen. Ook zagen we hier een (helaas) overleden inktvis op het strand liggen. Wel erg interessant om zo van dichtbij te zien, met hun parkietenbek.
Toen we terug waren bij ons opstappunt, Circular Quay, gingen we nog een ander rondje maken. Helaas werd het onderweg al donker, dus niet zoveel meer doen. Toen we zaten te wachten op de ferry terug, zagen we ook een pelikaan lekker dobberen in de rivier. :)

De dag erna met de trein (gemakkelijk zo’n soort OV-chipkaart) naar de Blue Mountains geweest. Toen we naar het station liepen, kwamen we regenboog Lorikeets tegen. (Ja, zeer uniek. Op het moment van schrijven hebben we volgens mij alle 5 de dagen in Australië regenboog Lorikeets gezien). Hier hebben we de City Hopper (hop on/hop off) bus genomen met de grappige chauffeur Jimmy en de professionele Daniël (dat was z’n naam geloof ik). Hier prachtige uitzichten gehad en door mooie natuur gelopen. Ook zagen we de eerste Kookaburra. Een passend nummer is het nummer wat op de radio van de bus was toen we terug gingen, Glory Days van Bruce Springsteen: https://www.youtube.com/watch?v=ivjoAEu3FBw. Het was inderdaad een glorieuze dag!

De laatste dag in Sydney was ook de kortste. Pap had een auto van het vliegveld opgehaald. Hij haalde ons op en we zwaaiden Sydney gedag. Het eerste deel van de reis was achter de rug. Een langere tijd in twee grote steden zitten was over. We gaan nu beginnen met iets totaal anders. Elke dag een stuk rijden en op een andere plaats locatie overnachten. Dit doen we tot we bij onze familie aankomen in Brisbane. Wie het wilt weten: We rijden 920 kilometer in 6 dagen. Dit is 10 en een half uur achter elkaar op de snelweg. Dit doen we niet, omdat we de toeristische route nemen. Maar het is een kleine indicatie ;)

Bedankt iedereen voor het lezen; en tot de volgende keer!

Hier Sander nog even om het verhaal af te sluiten met de eerste paar dagen in de auto vanaf Sydney langs de kust naar boven richting Brisbane. Op de eerste dag gingen we naar Gosford. Daar zagen we pelikanen staan en daar hebben we pakweg 300 foto’s van gemaakt omdat ze zo dichtbij zaten. Achteraf gezien waren dat bepaald niet de laatste die we zagen, maar dat later. Na even in Gosford te hebben rondgekeken doorgereden naar het Forest of Transquility, een regenwoud dat gesloten was. Vervolgens doorgereden naar ons huisje in Hunter Valley in de buurt van Newcastle. De overnachting was koud door het ontbreken van een goed werkende kachel, we hadden alleen een oude airco die een beetje warmte gaf.

De dag erna waren we alweer een week op pad. We zijn naar de Tea Gardens gereden, waar een prachtig strand ligt met gigantische (surf)golven. Ook zagen we daar iets wat we leuk vonden en wat ik nog wist van de vorige keer, het piepzand! Je hoort een grappig piepgeluid elke keer als je er doorheen stapt. Ook vonden we daar bijzonder mooie schelpen. We hadden een geweldig vakantiepark in Forster-Tuncurry, twee plaatsjes gescheiden door een brug en beiden aan het water. Over het hele terrein vlogen tal van vogels rond, waaronder pelikanen en een grote zwerm Rainbow Lorikeets! Bij de Chinees verrukkelijk gegeten (en lekker ijsje waar Niels op had getrakteerd). We hebben door de locatie en het heerlijke restaurant achteraf spijt hier maar een nachtje te zijn geweest.

De volgende dag afscheid genomen van de pelikanen op het park en ons huisje aan de Pelican Parade. Vandaag zat ik achter het stuur van onze huurauto. Na een minuut alweer gestopt voor de…pelikanen. Die zaten massaal aan een meer omdat een visser zijn vis aan het fileren was en dus zaten er tientallen vogels bij elkaar, waaronder ook een grote groep pelikanen. Twee hielden een uitvoerig gevecht om de resten vis te pakken te krijgen. Daarna in één ruk doorgereden naar ons vakantiepark bij Emerald Beach in Coffs Harbour. We zijn erg te spreken over ons gloednieuwe en moderne huisje. Absoluut hoogtepunt van het park zijn echter de dieren. Boven ons hoofd zit een Kookaburra, in de lucht vliegen Rainbow Lorikeets, pap wordt gek van blijdschap van de kalkoenen en voor ons huisje…zitten twee kangoeroes en twee wallabys. En beide beestjes hadden een baby Joey in hun buidel zitten! :D Pap en ik zijn net nog even in het pikkedonker (wat het hier overigens in de winter rond half zes al is) naar het schone strandje gelopen. Daar zagen we een prachtige sterrennacht die je in Nederland nooit zo ziet. Heel veel sterren en een prachtige sterrennevel. Nu is het alweer bijna tien uur dus hoog tijd om te slapen. Welterusten!

• 23 Juli 2017 - 20:10

Tineke:

Hoi allemaal, waar is de rest van het verhaal?
    Geniet lekker verder

• 24 Juli 2017 - 01:05

Sander:

Het internet is heel slecht, ik heb gisteren 2,5 uur lang geprobeerd om het hele verhaal erop te zetten en de foto's te uploaden maar het pakt het gewoon niet.

• 24 Juli 2017 - 01:05

• 24 Juli 2017 - 11:55

Bernadette:

Sander, Niels en familie. Wat een mooi verslag. Dat van Sidney bracht mij terug naar 2010 en 2015 toen mijn zoon daar rondliep.
    Probeerde net al een reactie te plaatsen maar lukte niet. Hopelijk nu wel.

• 24 Juli 2017 - 11:59

Sander Schipper :

Hoi Bernadette,

Bij mij gaat het ook allemaal erg moeilijk. Ben ruim een dag bezig geweest met het plaatsen van het verslag en een paar foto's.

Leuk om van je te horen :)

Groetjes, Sander

• 24 Juli 2017 - 13:43

Janny:

Wat een leuke reis tot nu toe al.

• 24 Juli 2017 - 14:32

Tineke:

Helemaal niet jaloers hoor, zitten hier lekker in de regen

• 24 Juli 2017 - 15:39

Thea Sturkenboom:

Fijn dat jullie genieten , nog heel veel plezier en de groetjes aan Paps en Mams !

• 26 Juli 2017 - 15:43

Carla:

Ha Sander,
    Jullie zijn bezig aan een prachtige natuurreis begrijp ik! En altijd jammer om een plek die heel erg bevalt te moeten verlaten vanwege "het schema". Maar omdat jij nu al voor de tweede keer in Australië bent en misschien nóg wel eens zal gaan: onthouden die mooie plek!
    Veel plezier op de verdere reis! Trouwens: je moet minstens 1 bibliotheek bezoeken he, al gedaan?

• 31 Juli 2017 - 07:06

Sander:

@ Janny bedankt dat is het inderdaad :)

@ Tineke haha daar moesten we om lachen! Sterkte ermee

@ Thea de groetjes zijn gedaan en groetjes terug!

@ Carla zeker onthouden we het, ik heb een kladblokje mee want anders vergeet ik al die plekken. Leuk om te lezen dat je meeleest! In Sydney heb ik even gegluurd of de bieb nog hetzelfde was als vijf jaar geleden ;)

• 01 Augustus 2017 - 17:55

Aafke:

Dag heren,

Jammer dat het internet zo slecht is want het is leuk om zo met jullie mee te reizen. Ben ook erg benieuwd naar de foto's van al die uitheemse vogels die jullie daar zien.
    Misschien lukt het bij jullie familie om de 'gemiste' avonturen aan te vullen. Daar gaat het excuus van 'slecht internet' natuurlijk niet op :-).
    Maar, ook al is het internet daar goed, besteed je tijd maar aan familie en indrukken opdoen: dat wij de foto's gaan zien weet ik toch wel!

Een heel mooi vervolg van de reis toegewenst!

• 01 Augustus 2017 - 18:29

Marlies:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan!

• 02 Augustus 2017 - 14:00

Sander:

@ Aafke we zitten al te denken aan een apart vogel-fotoboek! En mijn neef had inderdaad geen slecht internet, hij had geen internet! Dus vandaar de radiostilte :)

@ Marlies dank je wel! Leuk dat je meeleest ^^