Byron, Brisbane, Bowerbird - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sander Schipper - WaarBenJij.nu Byron, Brisbane, Bowerbird - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sander Schipper - WaarBenJij.nu

Byron, Brisbane, Bowerbird

Door: Sander en Niels Schipper

Blijf op de hoogte en volg Sander

02 Augustus 2017 | Australië, Brisbane

Na een midweek zonder internet nu wel weer online, dus meteen maar tijd voor een nieuw reisverslag! Er is een hoop gebeurd en gezien sinds het laatste verslag, dus hier gaan we.

Op dag 10 vetrokken uit Coffs Harbour met de kangoeroes op het park en via een tussenstop in Grafton doorgereden naar het toeristisch leuke Byron Bay. Een prachtig motel dat letterlijk aan het strand lag met HEEL VEEL Rainbow Lorikeets in de bomen boven ons. Gelukkig niet wakker geschreeuwd door die mooie beestjes, wat kunnen ze een lawaai maken zeg!

Voor we de volgende dag vertrokken eerst nog even de vuurtoren van Byron Bay bekeken. Dat was achteraf heel verstandig, want we zagen walvissen in het water liggen! Nu lagen ze niet voor onze neus, maar met de verrekijker die we mee hadden waren ze duidelijk te zien. Ook zagen mijn vader en ik met het blote oog een walvis prachtig uit het water springen en zich omdraaien voordat hij weer in het water plonsde. In het mooie Burleigh Heads ons broodje gegeten en het kleine stukje naar Surfers Paradise gereden, dat we al zagen liggen vanuit Burleigh Heads (ligt ernaast). De hoogste woontoren ter wereld, de Q1, stond er nog steeds. Verder was het leuk om zoveel bekends te zien. Zo zijn we wezen midgetgolven op de Tut Tut Minigolf met drie banen. Er was een waterthema, een fun house thema en een junglethema. Pap won uiteraard ondanks onze inspanningen en daarom mocht hij trakteren. Daar hij zijn portemonnee was vergeten heb ik maar betaald. Eerlijk is eerlijk, ik wilde eigenlijk toch al trakteren op de pannenkoeken bij restaurant Pancakes on the Rocks (toentertijd nog naast de minigolf maar inmiddels iets verderop aan het strand). De dag afgesloten met een heerlijk bad in de privéjacuzzi in ons geweldige hotel dat Niels had gevonden. Drie balkons op de achtste verdieping en dus een prachtig uitzicht. Dat was leuk gluren vanuit het bubbelbad over de Goldcoast. Saillant detail, dit was de goedkoopste overnachting tot nu toe.

Dag 12 gingen we op weg naar onze neef Erik in Brisbane. Hij nam ons mee op de nog steeds vertrouwd aanvoelende City Cat over de Brisbane River door Brisbane. Uiteraard langs de mooie Southbank gegaan waarvan het strand helaas achter hekken stond. Sowieso valt ons op dat in de winter veel wordt verbouwd of gerenoveerd en daar was dit strand helaas ook een voorbeeld van. Ook heeft Erik ons zijn oude en nieuwe werk (beiden universiteiten) laten zien en tenslotte het prachtige uitzicht over de stad in het donker op Mount Coot-Ha.

De volgende dag nam Erik ons mee naar Mount Nebo en Mount Glorious, beiden iets buiten Brisbane. Bij Mount Nebo in het regenwoud rondgelopen en bijzondere Pademelons gezien, een soort kleine kangoeroes. Vervolgens bij het helaas gesloten café geweest waar ik graag heen wilde voor het voederen van de vogels daar. Gelukkig zaten de vogels daar wel nog, dus na enig wachten kwamen ze in grote getalen op onze (grotendeels lege) hoeveelheid zaadjes die we opraapten van de grond. Verder hadden we niets voor ze, het brood was niet lekker blijkbaar want dat lieten ze links liggen. Het was heel leuk om de Cocatoos, Rainbow Lorikeets enzovoorts te voeren en/of op je hoofd te hebben zitten.
Bij Mount Glorie was het alweer vogeltijd. We zagen een vogelspotter die een zeldzame Wompoo Fruit-Dove had gespot op haar nest. Via hem hebben we ook het nest gezien van een Bowerbird, ook zeer zeldzaam. Dat nest is gemaakt van plastic, wat een soort ‘’speeltuin’’ is om het vrouwtje te lokken. De zon zien ondergaan bij een uitkijkpunt. Daar zat een dame te wijzen op een zeldzame Yellowtailed Black Cockatoo. Niet te verwarren met een gewone witte Cockatoo of de Redtailed Black Cockatoo die we later zagen in de dierentuin. Gegeten bij het uitstekende Indiase restaurant in Paddington, vlakbij het huis van Erik. Als toetje ijs bij Cold Rock. Hier staat een variëteit aan ijs en snacks die je mag combineren. Het wordt voor je gemixt op een ijskoude stenen pIaat, vandoor de naam Cold Rock. Ik heb het simpel gehouden en de smaak Ferraro genomen met Maltesers erin.

Nu gaat Niels verder met dag 14, de dag dat we naar Lone Pine Park gingen en voor het eerst koala’s zagen!

Om niet alle vrije tijd van Erik op te eisen, gingen we vrijdag voor de verandering weer met z’n vieren op pad. Nu kon Erik zich voorbereiden op zijn toneelstuk die hij de dag erna had. Wij gingen dus naar Lone Pine Park. Vroegah waren hier slechts kangoeroes en koala’s te vinden (volgens mam en pap). Nu waren er zoveel verschillende dieren. Je had er, naast bovengenoemde dieren: vleermuizen, schildpadden, emoes, slangen, hagedissen, tasmaanse duivels, wombats, dingo’s, vogelbekdieren en nog veel meer. Daarnaast waren ze ook nog aan het uitbreiden. Ze hadden de wilde hagedissen/leguanen waarschijnlijk al binnen, want die zagen we op diverse plekken in het park, maar ze waren nog bezig met het reptielenhuis. Naast al deze mooie en exotische dieren gaven ze shows weg; een roofvogelshow, honden die schapen sturen in de weide en diverse informatieve presentaties over dieren (bijvoorbeeld over koala’s, vogelbekdieren, tasmaanse duivels en slangen). Er was een grote weide waar je kangoeroes kon voeren en je kon met koala’s op de foto. Wij hadden uiteraard de primeur; want toen we uit de vogelbekdieren locatie kwamen stonden werd voor onze neus de eucalyptus planten vervangen van de moeder koala’s met hun baby’s. We zagen er een in moeders haar buidel; eentje die op de rug van mama sprong. Dat was dus erg leuk :)

Mis je nu nog iets? Ja natuurlijk! De birdies. Die waren ook weer in grote getalen aanwezig. Wat hadden wij weer eens pret met ze. Ten eerste zagen we, tussen de paden van het park door; opeens een birdie op de grond zitten. Dit was (achteraf zagen we dat pas) een Bush Thick-Knee. Deze zat helemaal bol op de grond en bewoog niet; ondanks dat Sander van een halve meter afstand foto’s zat te maken. Je zag wel dat hij oplette. Toen paps brood aan het halen was en Sander naar de wc ging hadden mam en ik een mooi schouwspel. Gelukkig had ik de camera; want papa birdie (of mama, we wisten niet wie wie was), kwam aangelopen. Mama birdie stond op; en wat lag daar? Twee eieren! Midden in het park leggen die stomme vogels hun nest en eieren neer. Toen papa birdie op het nest zat; begon mama birdie onze kant op te lopen. Ze begon te schreeuwen en viel ons half aan. Ik was snel weg; aangezien ik het meest dichtbij stond. Toen we iets naar achter waren gelopen was mevrouw tevreden; en liep ze rustig langs ons heen. Paps bleef rustig op zijn nest zitten. Wat ook het benoemen waard is. De regenboog Lorikeet! :D We zagen er een aantal lekker badderen in een fontein. Later kon je op dezelfde locatie ze een soort melk voeren; met behulp van voerbakjes op een stok. Dit was erg leuk; en we hebben diverse Lorikeets gevoerd. Ze zaten op onze hoofden en schouders; en maakten een enorm kabaal. Super leuk!

In het volgende verslag zien we onze andere neef Mark met zijn gezin. Tot dan iedereen!

• 02 Augustus 2017 - 17:16

Tineke:

Jullie hebben het zo te zien wel naar jullie zin, iets vaker een berichtje vinden wij wel leuker.
    Groetjes aan de hele familie, jullie en de Australische

• 02 Augustus 2017 - 17:42

Anneke:

Hoi Luitjes,
    Jullie hebben het echt naar je zin daar downunder!
    Heerlijk genieten van al dat moois.
    Je sta leuk op de foto Carin.
    Groetjes

• 03 Augustus 2017 - 11:34

Sander Schipper :

@ Tineke ja we proberen ook vaker te uploaden maar intenet gooit roet in het eten.

@ Anneke dat hebben we zeker! Dank je voor de reactie, ook namens mama. :)

• 03 Augustus 2017 - 16:49

Riet Hommes:

Jullie hebben het erg naar jullie zin. Zien ontzettend veel.mooie natuur en prachtige foto's. Geniet er nog lekker van voor je het weet is het weer om.Groetjes van ons.

• 04 Augustus 2017 - 00:16

Sander:

Hallo mevrouw Hommes,

Dat hebben we zeker! Genieten volop.

Groetjes terug!